En fördel med vårt jobb är att vi får möjlighet att nå ut till Högskolans studenter, och idag förläste Staffan Enting inför studenter tillhörande civilekonomprogrammet samt masterprogramet i strategiskt entreprenörskap för internationell tillväxt.

Temat var affärsutveckling, och mer precist vilka verktyg man kan använda sig av för att förstå och nå sina kunder. Studenterna fick inledningsvis teoretiska verktyg för att konstruera så kallade personas – en metod för att genom fiktivt konstruerade karaktärer, lära känna och förstå en kundgrupp. De fiktiva karaktärerna har alla tankar, känslor, värderingar, åsikter, rädslor och förhoppningar. Genom att förstå dessa har entreprenören skapat en väg till att nå sin kund. Vidare fick studenterna aktivt arbeta med NABC-modellen, som på ett strukturerat sätt hjälper entreprenören att förstå kundens problem/behov, hur deras produkt/tjänst löser detta problem/behov, samt vilket värde som uppstår för såväl kund som investerare.

Avslutningsvis fick studenterna verktyg för att sätta ihop en effektiv pitch, varpå föreläsningen avslutades med ett praktiskt moment där studenterna gruppvis fick en minut på sig att presentera sina egna affärsidéer.   

Efter föreläsningen kom ett antal studenter fram för att be om vidare rådgivning – och kopplades således mot vår studentinkubator, där de kan få stöd i att ta sina idéer vidare.

HH Innovation tackar för visat intresse!