Biodlarna behöver blommor, bönderna vill öka sina skördar och miljömedvetna företag vill göra en insats för ekologisk hållbarhet. Dessa tre viktiga intressen kan mötas tack vare nystartade BeeFarm. Bakom företaget ligger en dröm om att göra skillnad på riktigt.

 

Andreas Åkesson har alltid gillat att sätta upp mål och ta sig an utmaningar. Först som hårdsatsande kanotist, sedan, när skador förhindrade en elitkarriär, som entreprenör och företagare.

Koenigsegg-klocka

Eller vad sägs om utmaningen att som gymnasist och UF-företagare ta fram en väggklocka som är så exklusiv och har så hög kvalitet att den platsar i supersportbilen Koenigseggs webbshop?

– Det blev en spännande utvecklingsresa som slutade med att vi nådde vårt mål. Vi tillverkade klockan i tio exemplar, den såldes i Koenigseggs webbshop under en period och hängde också i deras monter på den stora bilmässan i Geneve 2016. Vi skapade ett företag runt klockan, vilket lärde mig enormt mycket om entreprenörskap, berättar Andreas.

Efter att under en period ha varit med och utvecklat den trehjuliga elbilen Ecoist började Andreas plugga till utvecklingsingenjör på Högskolan i Halmstad.

Vill göra skillnad

Det här med att göra skillnad på riktigt har sedan gått som en röd tråd genom Andreas liv. På ett event som fokuserade på att lösa stora framtidsutmaningar mötte han Simone Rishede, som också pluggade i Halmstad. De upptäckte att de hade samma önskan om att förbättra. Inspirerade av olika grupparbeten på eventet som de just varit med på formade Andreas och Simone på tågresan hem från Stockholm det som så småningom skulle bli BeeFarm. Att Andreas hade vuxit upp nära landet och att hans bror hade runt 200 bikupor påverkade inriktningen på deras idé…

Nu – några år senare – driver Andreas utvecklingen av företaget på egen hand. I korthet handlar det om att BeeFarm driver projekt där biodlare placerar ut bikupor på lantbrukares fält för att öka pollineringen och skördarna. Företag som vill göra insatser inom ekosystem och biologisk mångfald går med och betalar för att ingå i de mätbara och kommunicerbara projekten.

Företag ger stöd

– Att lantbrukare hyr in bikupor för att genom bättre pollinering få ökade skördar sker redan i stor skala på många håll i världen. Det som är unikt med vår lösning är att vi också har kopplat in företag som är kunder och betalar för att använda BeeFarm-projekten i sitt hållbarhetsarbete och kommunikation. Det finns för lite pollinerande insekter men lantbrukarna har ofta inte råd att betala för att få bikuporna på plats, och där kommer BeeFarm in. Biodlarna får också möjlighet att sälja sin honung från bikuporna till företagen, berättar Andreas.

Efter mycket research och två större pilotprojekt är BeeFarm nu färdigt för lansering i större skala.

Mätbara effekter

– I våra pilotprojekt, där vi satt ut bikupor vid rapsfält i Halland, har vi kunnat göra effekterna mätbara genom att till exempel räkna antalet bin och antalet fröbaljor i rapsfälten. Skörden ökade med upp till 52 procent. Så nu kan vi visa för företagen som är med i projekten att åtgärderna verkligen gör skillnad.

Rapsodlingar, som det finns gott om i Sverige, är lämpliga placeringar för kupor. Andra grödor som kan dra nytta av bikuporna är till exempel äpplen, klöver och jordgubbar.

– Vi tittar också på hur vi kan stödja vilda pollinerare av olika slag. En insats som vi planerar är att i kanterna av fälten där bikuporna placeras så in ängsblommor som blir till nytta för andra insekter.

HH Innovation från start

– Redan första veckan på Högskolan i Halmstad knatade jag upp på HH Innovation och började bolla idéer och uppslag med Staffan. Sedan har de, och HighFive, varit med mig under hela min och BeeFarms utvecklingsresa, berättar Andreas.

– Vi fick hjälp att börja i rätt ände med den idé vi hade. Hur skulle den paketeras? Hur gör vi en riktig produkt, så att det inte bara blir en sponsringslösning? Vi har fått coachning och också hjälp med verifikationsmedel som gjort det möjligt att testa hur idéerna håller.

– HH Innovation har så stor kunskap på så många områden och hjälpen har funnits nära oavsett om det har handlat om strategier, juridik, marknadsföring, budget eller varumärkesarbete. Jag har verkligen känt att de satt oss entreprenörer i första rummet. De har fungerat som ett par extra, mycket värdefulla, medlemmar i teamet…

Nu satsar Andreas på att BeeFarm ska växa. Målet är ett lönsamt företag inom ett halvår. Därefter vill han fortsätta att utvidga.

– Ju större vi blir, desto större skillnad kan vi göra när det gäller att bidra till att lösa tillgången till pollinatörer. Bin och andra pollinatörer är en förutsättning för en hållbar matproduktion, och jag vill verkligen göra skillnad på riktigt. Det är det som driver mig!

För att läsa mer, besök BeeFarms hemsida.