Forskning visar att barn och ungdomar med funktionsnedsättning ofta har sämre hälsotillstånd än andra barn i Sverige. Trots detta finns det begränsad kunskap om hur dessa frågor ska hanteras inom idrotts och hälsoundervisningen i skolan.
Lars Kristén, universitetslektor vid Högskolan i Halmstad, vill förändra detta. Med lång erfarenhet inom forskning kring anpassad fysisk aktivitet och pedagogik arbetar han nu för att implementera sin framforskade utbildningsmodell, vilken ska öka tillgängligheten och delaktigheten i idrott- och hälsoundervisningen. Målet är att denna modell inte bara ska förbättra undervisningen, utan också ge positiva effekter för hela skolvardagen.
Men att omvandla forskning till nytta och förändring är en komplex process. Det krävs samarbete mellan flertalet olika aktörer – från forskare och lärare till skolledare, politiker och intresseorganisationer – för att uppnå varaktiga resultat.
För att säkerställa att Lars Kristéns forskning tas tillvara och att hans modell implementeras på bred front, samt för att även i en vidare mening konstruera en lämplig metod för hur man i allmänhet bör arbeta med att implementera och nyttiggöra forskning gentemot skolvärlden, arrangerade HH Innovation en workshop med en mångsidig grupp deltagare. Här samlades forskare, rektorer, lärare, politiker, intresseorganisationer och innovationsrådgivare, vilket gav oss mycket värdefulla insikter att bygga vidare på gällande en mer systematisk metodik för implementering och nyttiggörande mot skolvärlden i allmänhet, och av Lars modell i synnerhet.
Tack till alla som deltog och bidrog med sina värdefulla insikter! Tillsammans kan vi arbeta vidare för att Lars Kristéns utbildningsmodell blir en standard för att öka tillgänglighet och delaktighet inom idrotts- och hälsoundervisning.
Här kan du läsa mer om Lars Kristéns arbete:
https://lnkd.in/d_d93J4P