Små och medelstora företag har allt större krav på sig att arbeta hållbart. Samtidigt är det svårt att få tiden att räcka till för den kompetensutveckling som behövs. Det är här Marcus Lennartsson och hans företag ville komma in. För Marcus blev processen där HH Innovation hjälpte honom att hitta ett nytt företagsnamn en viktig utvecklingsresa.
Efter många år som kommunal miljö- och hälsoskyddsinspektör kände Marcus Lennartsson att han ville stödja företagen med mer än att leta efter, och påpeka, deras brister. Han startade sitt första företag, inriktat på att hjälpa företag i livsmedelsbranschen att utveckla livsmedelssäkerhet.
Efter en tid breddade han sitt fokus och började arbeta med olika miljö- och hållbarhetsfrågor i olika branscher. Parallellt med konsultarbetet har Marcus arbetat med utbildningar, bland annat på Högskolan i Halmstad.
Allt högre krav
– Jag började jobba med alla aspekter av hållbarhet – miljömässig, social och ekonomisk. Det ställs allt högre krav på att företag ska vara hållbara, såväl från lagstiftning och myndigheter som från kunder och uppdragsgivare. Det kan vara svårt för ett företag att hänga med i den utvecklingen. Där kommer vi in som konsulter och processledare i förändringsarbeten, men också som utbildare.
– Att arbeta hållbart är också viktigt när ett företag vill attrahera nya medarbetare. Unga människor i dag frågar ofta efter det under rekryteringsprocessen, och de företag som inte arbetar med sin hållbarhet kan riskera att tappa viktiga talanger.
Marcus var också med och startade utbildningsplattformen PlaynScale som via film och koncentrerad information erbjuder så kallad nanolearning, det vill säga en utbildning som fokuserar på en sak i taget i korta avsnitt.
Viktigt stöd
Genom sitt arbete på Högskolan kom Marcus i kontakt med HighFive och så småningom med HH Innovation. De har sedan funnits med allt eftersom företaget utvecklats. Marcus har fått löpande rådgivning och hjälp att komma vidare, bland annat genom nya kontakter med olika utbildare och med gymnasieelever.
En särskilt viktig process var när Marcus ville hitta ett bra, nytt namn till sitt blivande aktiebolag.
– Då hjälpte HH Innovation mig med en mycket givande workshop tillsammans med språkforskare. Den blev ett jätteviktigt stöd för mig.
Värdefull workshop
I workshoppen fick Marcus berätta om sitt företag och sina idéer. Han fick frågor om visioner och tjänster.
– Utifrån min berättelse började de sedan spinna loss med varandra. De resonerade om olika förslag, vad de kan betyda i olika länder och på olika språk. Vi pratade om min bransch och hur jag ville bli sedd i den.
Till slut fick Marcus tre förslag – och han fastnade för Via Viridi som är latin och betyder Den gröna vägen.
En enda workshop fick stor betydelse för Marcus och hans företag. Det handlade inte bara om namnet.
– Man kan säga att de hjälpte mig att formulera mig kring hela min affärsidé och det la också grunden till företagets värdegrund. Jag fick inspiration om hur jag ska prata om mitt företag. All kommunikation jag i dag har kring företaget är inspirerad av den workshopen. Det var några intensiva timmar som har gjort långsiktig nytta för utvecklingen.
Nu, några år senare, är det fyra personer som är engagerade i Via Viridi. De arbetar med ett bredare fokus, både som konsulter och som utbildare.
– Visionen är att vår plattform ska kunna fungera som ett uppslagsverk och stöd när företag av olika storlek jobbar med sina hållbarhetsfrågor. Här kan medarbetare och chefer gå igenom alla nödvändiga moment i egen takt och när man gjort det är man redo för certifiering. Vi vill på det viset kunna erbjuda en viktig hjälp till självhjälp.