Hur kan barn och ungdomar med olika funktionsvariationer bli mer inkluderade i fysiska aktiviteter i skolan och på fritiden? Om detta forskar Lars Kristén på Högskolan i Halmstad. Det är ett ganska smalt område där en av de stora utmaningarna är att få upp frågorna på dagordningen så att forskningen kan få resurser och så att resultaten kan spridas och komma till nytta.
Idrott av olika slag har funnits med som en viktig del av Lars Kristéns liv alltsedan barndomen. Det har bland annat handlat om volleyboll, gymnastik och skolidrott, men också om fysiska aktiviteter i skog och mark som scout. Men det var genom en kurs i Pedagogik med idrottsinriktning, på den helt unga Högskolan i Halmstad i slutet av 70-talet, som kopplingen till barn och unga med funktionsvariation dök upp.
– Jag fick då möjlighet att praktisera inom sjukvården och arbetade på barn- och ungdomshabiliteringen på sjukhuset. Det ledde senare till ett arbete inom det som då hette Hallands Handikappidrottsförbund (Hallands Parasportförbund), berättar Lars.
Alla borde kunna vara med
Det gav ett fördjupat intresse för hur ALLA barn och unga ska kunna få del av olika fysiska aktiviteter. Lars ville plugga vidare och hittade en idrottslärarutbildning i Tyskland med en inriktning mot rehabilitering och parasport. Under en rad år kombinerade han därefter arbete inom vården med uppdrag inom skolans värld och på högskolan.
Sedan 1991 arbetar Lars heltid inom akademin. Han doktorerade med en avhandling om inkludering i skolämnet Idrott och hälsa samt idrottsrörelsen. Numera är han på deltid knuten till Malmö universitet. I sin forskning har han fokuserat på barn och ungdomar med funktionsnedsättningar, hur de kan inkluderas i idrott och hälsa samt idrottsrörelsen och vad den fysiska aktiviteten och socialt stöd betyder för dem.
Kamrater vägleder varandra
Det senaste stora forskningsprojektet utvecklade han med starkt stöd från HH Innovation.
Det fokuserade på en arbetsmetod som heter Vägledande kamrat som utvecklades för ett tjugotal år sedan, men som sedan fallit lite i glömska. Det handlar om att eleverna får verktyg som gör att de kan vara mer uppmärksamma på när en kamrat behöver hjälp och också arbetssätt och metoder för hur de tillsammans kan pröva olika sätt att underlätta för alla att vara med.
I forskningsprojektet, som omfattade tre klasser på tre skolor i Halmstad, fick först idrottslärarna och rektorer lära sig mer om metoden i en forskningscirkel. Terminen därpå fick eleverna utbildning i att vara en Vägledande kamrat. Under hela projektet gjordes intervjuer och observationer.
Lars kunde i sin forskning visa att introduktionen av Vägledande kamrat förde med sig många positiva effekter:
– Vi kunde se en ökad samhörighet mellan eleverna i de klasser som deltog i projektet. Eleverna visade också en ökad kreativitet när det gällde att kunna inkludera varandra i de olika aktiviteterna.
Värdefullt stöd från HH Innovation
Men hur ska då forskningsresultaten komma till nytta? Hur kan en forskare påverka beslutsfattare och få upp sina frågor på dagordningen?
Lars Kristén har bland annat fått stöd av HH Innovation genom en workshop med verktyget Impact Planning Canvas.
– Det var en mycket värdefull övning som fick mig att se på mitt arbete med nya ögon. Det häftiga var att vi startade med att prata om visioner och målbilder och vilken nytta forskningen skulle kunna få. Traditionellt börjar man ju från andra hållet och beskriver arbetet och bakgrunden. Jag fick också stöd och uppmuntran från HH Innovation att gå vidare med en ny ansökan, och då var resultatet från workshoppen mycket värdefullt.
Den senaste anslagsansökan som Lars och hans kollegor gjort är för ett så kallat Projektbidrag – praktiknära skolforskning där de sökt medel från Skolforskningsinstitutet. Ansökan har i skrivande stund inte behandlats, men handlar om att, i en större ansats och i samarbete med Malmö universitet, utveckla modellen med Vägledande kamrat ytterligare så att arbetet också kan resultera i konkreta, anpassade arbetssätt och metoder som ska underlätta inkludering i olika situationer när det gäller idrott och hälsa.
I en kommande utlysning av forskningsmedel kommer Lars och hans kolleger att söka medel för ett inkluderingsprojekt inom idrottsrörelsen.
Nästan lite häpen…
Lars är mycket nöjd med det stöd han fått från HH Innovation.
– För mig har det handlat om att kunna lyfta fram och nyttiggöra mitt område. Som forskare är jag inte van vid att få ett sånt här stöd. Jag är nästan lite häpen.
– De har hjälpt mig att se på min forskning med nya ögon, jag har fått stöd att få kontakter med nya samarbetsparter och också hjälp med ansökningar som vi gjort. Det har varit oerhört värdefullt, och ett mycket givande samarbete!