”Forskning påvisar att barn och ungdomar med funktionsnedsättningar har ett sämre hälsotillstånd än andra barn utan funktionsnedsättningar i Sverige. Kunskapen om hanteringen av dessa frågor är begränsad.”
 
Detta vill Lars Kristén, universitetslektor i pedagogik vid Högskolan i Halmstad, med mångårig erfarenhet av forskning kopplat mot anpassad fysisk aktivitet, idrott och hälsa, lärande och pedagogik, ändra på.

Mer specifikt arbetar Lars nu för att implementera en utbildningsmodell, vilken bygger på egen mångårig forskning. Modellen ska leda till ökad tillgänglighet och delaktighet i idrott- och hälsoundervisningen specifikt, men vidare ge positiva effekter för hela skolvardagen. Resultatet blir en positiv skillnad för elever med och utan funktionsnedsättningar, dels genom förbättrad hälsa, dels utifrån förändrade självförväntningar och större tilltro till egna förmågor.
 
Under torsdagen presenterade Lars, tillsammans med Krister Hertting som är docent i pedagogik, utbildningsmodellen inför idrottslärare verksamma i Halmstad. I arbetet med att nyttiggöra sin forskning har Lars även erhållit stöd från Staffan Enting på HH Innovation, i from av säkrad VFT-finansiering samt rådgivning.

Vi ser fram emot att följa och stötta det fortsatta arbetet mot att skapa en inkluderande skolidrott.